Decretul pentru instituirea anului 2019 drept Anul Cartii in Romania a fost semnat la finalul anului trecut si vine in intampinarea necesitatii promovarii lecturii in scoli si nu numai.


Este arhicunoscut faptul ca cititul ajuta la imbunatatirea vocabularului, la dezvoltarea abilitatilor sociale, dar si la cresterea gradului de inteligenta. In plus, cica ar prelungi si durata de viata, potrivit unor studii recente. Si cu toate ca are avantaje uriase, care mai de care mai spectaculoase, cititul nu pare a fi o indeletnicire pe placul romanilor. Potrivit sondajelor Eurostat, doar 2, 8% dintre romani citesc o carte pe luna, in conditiile in care un roman cheltuieste anual pe carti aproximativ trei euro – mult sub media Uniunii Europene. Alte date, ale Institutului National de Cercetare in Cultura de aceasta data, spun ca un roman din cinci nu a citit niciodata o carte. Mai merita sa comentam?


Colac peste pupaza, Romania este tara cu cea mai mare rata de analfabeti functional din UE. Potrivit Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, nivelul analfabetismului functional a ajuns la sfarsitul anului 2018 la 42%, un procent cu adevarat alarmant. Nevoia de a investi mai mult si mai inteligent in educatie devine astfel imperativa!


Cand vorbim despre analfabetismul functional ne referim la persoanele care, desi stiu sa citeasca, nu inteleg ceea ce citesc. Asta inseamna ca o persoana analfabeta functional nu va reusi sa interpreteze informatiile dintr-un text si sa le aplice in viata reala, fapt ce conduce la imposibilitatea adaptarii corespunzatoare la societatea actuala. Conform statisticilor, doar 2% dintre elevii de 15 ani pot citi si intelege texte complicate si numai 3, 3% sunt capabili sa rezolve probleme cu un grad mai ridicat de complexitate la matematica. Mai mult, peste 80% dintre scolile cu performante scazute din Romania se afla in mediul rural, si tot la sat sunt si cei mai multi elevi care abandoneaza scoala, peste 25 de procente. Ce inseamna asta, privind in ansamblu? Viitori adulti care nu vor intelege contractele si actele pe care le semneaza, care nu vor sti sa citeasca o harta sau care nu vor pricepe niste instructiuni dintr-un manual de utilizare.


Dezinteresul fata de scoala se inscrie in contextul mai larg al lipsei unei investitii solide in educatie, absenta programelor de lectura pentru elevi fiind una dintre cauzele acestei probleme. Anul cartii vizeaza dezvoltarea preocuparii pentru lectura, atat la nivel scolar, cat si extrascolar, prin dezvoltarea unui program la nivel national, intitulat ”Romania citeste”. Promovarea lecturii in scoli se va realiza, printre altele, prin intalniri cu scriitori, personalitati publice, voluntari care sa le citeasca elevilor fragmente din operele literare etc. Un proiect asemanator a fost implementat cu succes in Polonia si a adus beneficii majore intregului sistem educational, fapt care ne face sa credem ca va functiona si la noi. Sa ramanem, deci, optimisti!