Biografia unei discipline universitare. Istoria istoriografiei la Universitatea din Cluj - Ionut Costea

DESCRIERE
De ce biografia unei discipline universitare? De ce nu istoria unei discipline universitare? Reconstituirea procesului de institutionalizare a domeniului de cercetare si a materiei din invatamantul superior inscrie demersul nostru intr-un exercitiu propriu-zis de istorie. Definirea unui domeniu de cercetare istoriografica specifica, cuprinderea materiei de istoria istoriografiei in planul de invatamant si elaborarea programei analitice au conturat dimensiunile procesului de institutionalizare. Toate aceste aspecte vizeaza istoria. In schimb, atat cercetarea istoriei istoriografiei cat si predarea sa presupun un act performativ, desemnat fie de creativitatea si originalitatea cercetatorului, fie de expresivitatea demersului pedagogic, de predare. In contextul procesului didactic profesorul este un agent cu rol intelectual si profesional formativ, dar si de captare a interesului si stimulare a invatarii. Asocierea materiei didactice cu un anume profesor face ca aspectele institutionale (planul de invatamant si programa didactica) sa fie filtrate printr-o personalitate unica si inconfundabila. Astfel portretul dinamic al unei discipline universitare iasa din istorie si intra in biografia intelectuala si profesionala a unui anumit profesor, se personalizeaza. (din „Introducere”)
RECENZII