Evolutia rapida a tehnologiei este o realitate a zilelor noastre, care isi pune amprenta asupra numeroaselor sectoare de activitate, inclusiv asupra sistemului de invatamant. Chiar si in spatiul romanesc, in ultimii ani, au luat nastere tot mai multe dezbateri, unele dintre ele publice, cu privire la introducerea manualelor digitale in scoli. Astfel de discutii au starnit pareri contradictorii: in timp ce unii parinti si profesori par sa se adapteze la noile schimbari aduse de avantul tehnologiei, altii sunt circumspecti si considera in continuare manualele clasice cea mai buna optiune pentru elevii romani.
Parerile impartite sunt o consecinta a faptului ca atat manualele clasice, cat si manualele digitale au propriile plusuri si minusuri. Iata, asadar, care sunt principalele avantaje si dezavantaje ale acestora:
 
Avantajele manualelor digitale vs. dezavantajele manualelor clasice
  • Caracterul interactiv
In esenta, manualul digital contine aceleasi informatii care se regasesc si in manualul clasic, pe care le completeaza cu activitati multimedia interactive, care au scopul de a facilita procesul de invatare. In zilele noastre, copiii sunt atrasi, in mod inevitabil, de tehnologie, de universul digital care-i inconjoara, cei mai multi dintre ei intrand in contact, pana in clasa I, cu o tableta, cu un smartphone sau cu un calculator. In acest context, sansele ca elevii sa fie mai incantati de un manual digital decat de un manual clasic sunt mai mari.
  
  • Scaderea semnificativa a greutatii ghiozdanului
Un elev de scoala primara are in fiecare zi, in medie, 3-4 materii, fiecare dintre ele cu un manual propriu. Acestor manuale li se adauga caietele si, eventual, culegerile, prin care se urmareste aprofundarea informatiilor. Astfel, ghiozdanul devine, de cele mai multe ori, prea greu pentru spatele copiilor. Ba mai mult, el poate ajunge in punctul in care afecteaza starea de sanatate a elevilor.
Acesta este unul dintre principalele dezavantaje ale manualelor clasice, care-i determina pe unii parinti sa fie in favoarea manualelor digitale. Astfel, copiii lor nu vor mai fi nevoiti sa care in fiecare zi un ghiozdan care se intampla sa depaseasca greutatea recomandata (maximum 10% din greutatea copilului). Va fi suficient sa aiba cu ei tableta, unde sunt stocate toate manualele pentru toate materiile. 
 
  • Imbinarea teoriei cu practica
Perspectivele asupra educatiei s-au schimbat, fiind influentate si de evolutia tehnologiei. Elevii au nevoie de dinamism, de exercitii practice, prin care sa descopere cum functioneaza lucrurile, sa afle raspunsurile intrebarilor pe care si le pun. Oricat de numeroase ar fi ilustratiile si schemele explicative dintr-un manual clasic, acestea nu reusesc intotdeauna sa starneasca interesul copiilor, care ar prefera, mai degraba, sa rezolve un exercitiu pe tableta. De altfel, caracterul interactiv, anterior amintit, transforma experienta utilizarii unui manual digital intr-o metoda prin care teoria si practica se imbina armonios, lucru care contribuie la o invatare eficienta, mai rapida, bazata pe fascinatia copiilor pentru tehnologie.
 
 
Dezavantajele manualelor digitale vs. avantajele manualelor clasice
 
  • Expunerea excesiva la tehnologie
Asa cum stim, evolutia rapida a tehnologiei are si efecte negative asupra vietii noastre, printre ele numarandu-se problemele de sanatate (la nivelul ochilor, dar si la nivelul spatelui, cauzate de statul in fata calculatorului) si dependenta de ceea ce presupune universul digital. Pornind de la aceasta premisa, unii parinti si profesori considera manualele digitale o forma de a starni dependenta de tehnologie. Astfel, chiar daca adultii incearca sa limiteze pe cat de mult timpul copiilor petrecut in fata laptopului, ei nu pot avea control si asupra timpului petrecut pe tableta, in timpul orelor de curs, si nici asupra felului in care cei mici se raporteaza la aceste device-uri: de exemplu, pot fi distrasi de alte aplicatii cand rezolva un exercitiu.
Pe de alta parte, invatarea de pe manualele clasice limiteaza expunerea la tehnologie, fiind considerate de adeptii lor o masura de precautie pentru dependenta de digital.
 
  • Costuri suplimentare
Manualele digitale pot fi accesate doar de pe dispozitive electronice, precum tablete, laptop-uri, calculatoare, e-book readere - device-uri ale caror costuri nu si le pot permite toate familiile din Romania. In plus, daca tinem cont de punctul anterior, unii parinti nu doresc sa le achizitioneze astfel de produse copiilor, tocmai pentru a evita expunerea excesiva la tehnologie, una dintre marile probleme ale secolului al XXI-lea. 
Costului de cumparare i se adauga si costul de intretinere: exista riscul ca dispozitivul de pe care invata cel mic sa se strice, la un moment dat. Reparatiile produselor electronice nu sunt intotdeauna prietenoase cu buzunarele parintilor, iar unele device-uri sunt, pur si simplu, irecuperabile, moment in care acestia trebuie sa investeasca in unele noi. Nici cele mai scumpe manuale clasice nu se ridica la costul total al dispozitivelor electronice, lucru care ii determina pe unii parinti si profesori sa fie in favoarea variantei traditionale. 
 
  • Costurile ridicate ale pregatirii cadrelor didactice
Numerosi invatatori si profesori din sistemul de invatamant romanesc actual sunt obisnuiti cu metodele traditionale de predare si de aplicare a teoriei. Chiar daca in ultimii ani au fost create cursuri care au avut ca scop familiarizarea cadrelor didactice cu evolutia tehnologiei in domeniul educatiei, numarul profesorilor tot nu este suficient, pentru a se implementa in Romania un sistem de invatamant digitalizat. In plus, costurile presupuse de pregatirea cadrelor didactice in acest sens ar fi foarte mari, iar cursurile ar trebui sa se organizeze periodic, tinand cont de update-urile tehnologice permanente.

 

Concluzii
 
Manualele digitale sunt inca o idee pe care in timp ce unii o imbratiseaza si o aproba, altii, adeptii manualelor clasice, raman retinuti, fiind speriati de ideea unui invatamant mult prea tehnologizat. Dezbaterile pe aceasta tema vor continua pana in momentul in care se va lua o decizie referitoare la introducerea manualelor digitale in toate scolile si liceele din Romania.