Sari la conținut

Bazele stiintei informatiei - Nicolae-George Dragulanescu

Bazele stiintei informatiei - Nicolae-George Dragulanescu
PRP: 42,29 lei (-10%)
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 38,06 lei
Diferență: 4,23 lei
Disponibilitate: în stoc
Livrare estimată: Luni, 29 Sep. 2025
ISBN: 9786062811655
Editura:
Anul publicării: 2020
Pagini: 236
Categoria: Stiinte
Distribuie pe:

DESCRIERE

Cuprins

Introducere /11
CAPITOLUL 1 – Date, informatii, cunostinte si calitatea lor/ 15
1. 1. Informatia si informarea – obiecte de studiu ale Stiintei Informatiei/ 15
1. 1. 1 Conceptul / 15
1. 1. 2 Cele 3 lumi ale filosofului Karl Popper /16
1. 1. 3 Alte semnificatii posibile ale conceptului /17
1. 1. 4 Concepte derivate din conceptul / 17
1. 1. 5 Caracteristicile informatiei/ 17
1. 1. 6 Proprietatea a informatiei/ 18
1. 1. 7 Proprietatea a informatiei / 19
1. 1. 8 Scopurile posibile ale informatiei/ informarii /19
1. 2 Prin informatie spre cunoastere si comunicare /20
1. 2. 1 Prin informatie, de la date la cunostinte si de la evenimente la intelepciune /20
1. 2. 2 Informatie si cunoastere /26
1. 2. 3 Informare si comunicare /28
1. 3 Modele de baza ale proceselor implicand informatia / 30
1. 3. 1 Ciclul informatiei ()/ 30
1. 3. 2 Modelul clasic Shannon – Weaver – Wiener al proceselor de transmitere a informatiei (< modelul fizic >)/ 31
1. 4 Masurarea cantitatii si a fluxului de informatie/ 32
1. 4. 1 Cantitatea de informatie si masurarea ei / 32
1. 4. 2 Explozia informationala / 35
1. 4. 3 Fluxul de informatie si masurarea lui / 36
1. 5 Suporturile informationale /37
1. 5. 1 Documentul – ca suport material (hard) al informatiei/ 37
1. 5. 2 Semnalul electric – ca suport imaterial (soft) al informatiei/ 38
1. 5. 3 Avantajele suporturilor imateriale/ 39
1. 6 Calitatea datelor, informatiei, cunostintelor / 39
1. 6. 1 Relatia client-furnizor externa /39
1. 6. 2 De la nevoile, asteptarile si cerintele clientului la calitatea produsului/ serviciului informational /41
1. 6. 3 De la cerinte la calitate /43
1. 6. 4 Diagrama Kano / 44
1. 6. 5 Diagrama Euler / 47
1. 6. 6 Calitatea datelor/48
1. 6. 7 Calitatea informatiei / 49
1. 6. 8 Calitatea cunostintelor/ 50
1. 6. 9 Interactiunea furnizor-client / 50
1. 7 Infometrie – Bibliometrie – Scientometrie /51
1. 8 Asociatia Internationala pentru Calitatea Datelor si a Informatiei (IAIDQ) /54
CAPITOLUL 2 - Stiinta informatiei – geneza, evolutie, perspective/ 57
2. 1 Evolutia omenirii – prin transfer de cunostinte si deprinderi / 57
2. 1. 1 Accelerarea progresului societatii umane/ 57
2. 1. 2 Evolutia omenirii - prin transfer de cunostinte si deprinderi / 57
2. 1. 3 Functia si scopul Stiintei informatiei/ 58
2. 1. 4 Etapele procesului de transfer al cunostintelor de la om la om / 58
2. 2 Precursoarele Stiintei informatiei /59
2. 2. 1 Biblioteconomia / 60
2. 2. 2 Arhivistica /60
2. 2. 3 Documentarea/ 61
2. 2. 4 Bibliografia/ 62
2. 2. 5 Jurnalismul/ 63
2. 3 Emergenta Stiintei informatiei /63
2. 3. 1 Prima definitie a Stiintei informatiei/ 63
2. 3. 2 Mutatiile care au determinat emergenta Stiintei informatiei /64
2. 3. 3 Stiinta informatiei – structura pluridisciplinara cu abordare interdisciplinara /65
2. 3. 4 Institutionalizarea Stiintei informatiei/ 69
2. 3. 5 Stiinta informatiei este o stiinta sociala/71
2. 3. 6 Ce este stiinta? / 72
2. 3. 7 sau ?/72
2. 3. 8 Tendinte in dezvoltarea tehnologiilor informatiei/73
2. 4 Stiinta informatiei - stiinta Societatii informationale/ 73
2. 4. 1 Stiinta informatiei este stiinta Societatii informationale /73
2. 4. 2 Un model intuitiv al Societatii informationale/ 75
2. 4. 3 Zece aplicatii care dezvolta Societatea informationala in Europa /75
2. 4. 4 Cateva concepte de baza ale Societatii informationale /76
2. 4. 5 Profesii implicand cunoasterea bazelor Stiintei Informatiei /78
CAPITOLUL 3 - Securitatea informatiei/ 79
3. 1 Contextul economic actual/ 79
3. 2 Ce este riscul? /80
3. 3 Ce este amenintarea? /80
3. 4 Ce este vulnerabilitatea? /81
3. 5 Alte concepte specifice /82
3. 6 Sistemul de management al securitatii informatiei (SMSI) /86
3. 6. 1 Ce este SMSI? / 86
3. 6. 2 Necesitatea si utilitatea SMSI / 87
3. 6. 3 Ce reprezinta informatia in cadrul SMSI?/87
3. 6. 4 Clase de informatii / 87
3. 6. 5 Cum se poate obtine Securitatea informatiei? /89
3. 6. 6 Standardele SMSI / 89
3. 6. 7 Ciclul virtuos PDCA implementat prin standardul ISO/27001/ 90
3. 6. 8 Piramida documentelor SMSI / 90
3. 6. 9 Masuri de securitate – in conformitate cu standardul ISO 27001/91
3. 6. 10 Obiectivele de control si masuri de securitate conform standardului ISO 27001 / 92
3. 6. 11 Standardul roman SR ISO/CEI 27001: 2006 – Tehnologia informatiei - Tehnici de securitate - Sisteme de management ale securitatii informatiei – Cerinte/ 92
3. 7 Securitatea informatiei stocate in format hartie / HARD / 94
3. 8 Securitatea informatiei stocate in format electronic / SOFT / 94
3. 9 Tehnici de fraudare in mediul electronic/ 95
3. 9. 1 Virusii/95
3. 9. 2 Phishing/ 95
3. 9. 3 Vishing /96
3. 9. 4 Social engineering/ 96
3. 9. 5 Shoulder surfing/ 96
3. 9. 6 Man-in-the-middle/ Man-in-the-browser / 97
CAPITOLUL 4 - Stiinta informatiei – concepte, metode, legi, modele si teorii / 99
4. 1 Un model intuitiv al Stiintei informatiei /99
4. 2 Conceptele Stiintei informatiei/ 99
4. 3 Metodele Stiintei informatiei / 107
4. 4 Legile Stiintei informatiei /109
4. 5 Modelele Stiintei informatiei /110
4. 5. 1 Modelele procesului de comunicare/ 111
4. 5. 2 Modelele procesului de regasire/ reperare a informatiei / 112
4. 6 Teoriile Stiintei informatiei / 113
CAPITOLUL 5 - Procesele studiate de Stiinta informatiei / 117
5. 1 Cercetarea stiintifica in domeniile Stiintei informatiei / 117
5. 1. 1 Domeniile de cercetare stiintifica implicate in Stiinta informatiei / 117
5. 1. 2 Metode de cercetare stiintifica /119
5. 1. 3 Procesele studiate de Stiinta informatiei si relatia lor cu cercetarea stiintifica si tehnologica/ 119
5. 2 Procesul de CONSTRUIRE/ GENERARE A INFORMATIEI / 120
5. 2. 1 Cercetarea stiintifica si tehnologica - principal generator de noi cunostinte si informatii stiintifice si tehnice /120
5. 2. 2 Alte procese de construire/ generare a informatiei /122
5. 2. 3 Suporturile imateriale (soft) ale informatiei generate/ 122
5. 3 Procesul de COMUNICARE A INFORMATIEI/ 124
5. 3. 1 Comunicarea si miturile ei /124
5. 3. 2 Comunicarea si modelele/ schemele ei / 125
5. 3. 2. 1 Abordarea liniara a comunicarii / 125
5. 3. 2. 2 Abordarea sistemica a comunicarii / 126
5. 3. 3 Forme si tipuri de comunicare / 127
5. 3. 3. 1 Forme de comunicare uzuale/ 127
5. 3. 3. 2 Tipuri de comunicare /129
5. 3. 4 Contextul, componentele si zgomotele/ filtrele/ obstacolele comunicarii / 129
5. 3. 5 Ce sunt si ? / 131
5. 3. 6 De la informatie la dezinformare si manipulare informationala / 132
5. 4 Procesul de STOCARE A INFORMATIEI / 135
5. 5 Procesul de UTILIZARE A INFORMATIEI / 138
5. 5. 1 Relatia client-furnizor de produse/ servicii informationale/ 138
5. 5. 2 Nevoile de informare ale clientilor/ utilizatorilor informatiei/ 139
5. 5. 3 Suprasarcina informationala si hartuirea textuala / 142
5. 5. 4 Fenomene nocive si infractiuni informatice posibile la nivelul utilizatorului /143
5. 5. 5 Alte posibile fenomene nocive actuale la nivelul utilizatorului de informatie /144
5. 5. 5. 1 Stirile/ informatiile false / 144
5. 5. 5. 2 Publicatiile/ revistele (stiintifice) false/ rapace / 145
5. 5. 5. 3 Conferintele (stiintifice) false/ rapace / 145
5. 5. 5. 4 Diplomele/ certificatele/ premiile false /146
5. 5. 6 Reperarea/ regasirea datelor si a informatiei / 147
5. 5. 6. 1 Ce inseamna reperarea / regasirea informatiei /147
5. 5. 6. 2 Elementele componente ale unui sistem de reperare/ regasire a informatiilor / 148
5. 5. 6. 3 Etapele procesului de reperare/ regasire a Informatiilor/ 148
5. 5. 6. 4 Modele specifice sistemelor de reperare/ regasire a documentelor/ 149
5. 5. 6. 5 Tehnici specifice pentru cautarea, reperarea/regasirea textelor, muzicii sau a imaginilor/ 151
5. 5. 7 Biblioteca Centrala a Universitatii Politehnica din Bucuresti /151
CAPITOLUL 6 - Aplicatii ale Stiintei informatiei in invatamant /153
6. 1 Tehnicile de citire rapida /153
6. 2 Ascultarea activa / 155
6. 3 Memorizarea/ 156
6. 4 Luarea de notite + invatarea dupa notite/ 157
6. 5 Rezumarea cursului sau a textelor din publicatii / 158
6. 6 Pregatirea examenelor/160
6. 6. 1 Recomandari de comportare/ actiune la examenul scris /160
6. 6. 2 Recomandari de comportare/ actiune la examenul oral /161
6. 7 Elaborarea lucrarilor de licenta, masterat, doctorat /161
6. 7. 1 Metode in cunoasterea stiintifica/ 162
6. 7. 2. Etapele unei cercetari stiintifice /163
6. 7. 3 Etapele elaborarii lucrarilor de licenta/ diploma / 164
6. 7. 4 Structura generala a unei lucrari de licenta, masterat sau doctorat / 164
6. 7. 5 Linkuri utile studentilor – pentru studiu si elaborare de referate/ lucrari personale/ 165
7. APLICATII – CURS BSI / 167
A1 Cum comunicam in mod eficace si eficient cu angajatorii? / 167
A2 Cum evaluam calitatea unui text si calitatea unui website? / 193
A3 Cum comunicam in lumea afacerilor prin Studiul de caz si Planul de afaceri? /203
A4 Cum recunoastem, evaluam si prevenim sau contracaram tentative de frauda electronice uzuale in Romania?/ 215
8. AUTO-VERIFICARE / 227
BIBLIOGRAFIE/229

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Viziteaza site-ul LibrariaDelfin.ro pe ShopMania Ghidul tau autentic de shopping.