Sari la conținut

Miorita sacra si profana - Victor Ravini

Miorita sacra si profana - Victor Ravini
PRP: 99,90 lei (-24,99%)
?
Preț: 74,93 lei
Diferență: 24,97 lei
Disponibilitate: în stoc
Livrare estimată: Vineri, 24 Oct. 2025
ISBN: 9786303331331
Anul publicării: 2025
Pagini: 704
Categoria: Beletristica
Distribuie pe:

DESCRIERE

Acest studiu monografic arata ca Mioritta e departe de a descrie o crima. Prin acest mit exemplar se face un carotaj exact si profund in framantarea sufleteasca a ciobanului aflat în preajma unui rit de initiere in misterele vietii, ale mortii si ale naturii, prin care el, alesul, se detaseaza de cele lumesti, pentru a se inalta sufleteste si spiritual spre fericire, pe o treapta sociala respectabila. Ciobanul simte si descrie nemurirea sufletului.

Eruditul scriitor Victor Ravini se sprijina pe lucrari de referinta ale unor savanți romani si occidentali, si a analizeaza 1 289 de variante ale Mioritei din perspectiva sinoptica, prin metoda comparativ‐calitativa. Cercetatorul si artizanul acestui exemplar demers descifreaza simbolurile, metaforele și alegoriile diferit decat au fost înțelese si interpretate acestea pana acum, si scoate la iveala elemente arhaice, cu aspect social și religios pre-crestin, caracteristice pentru epoca paleolitica. Demonstratia ca Miorita e mai veche decat Perechea de Ganditori de la Hamangia, ca a urmat evolutia limbii si s-a diversificat in mai multe variante, in functie de epoca si obiceiuri, e stralucita si originala.

Unele variante au fost partial deteriorate prin modificari si adaptari la conditiile sociale si economice ale rapsozilor. Continutul sacru din cele peste o mie de variante a alunecat spre un continut profan. La pas cu pauperizarea taranilor, versurile cu continut sacru si luminos au fost modificate in versuri cu continut juridic si intunecat, aproape. In Miorita natura este divinizata, divinitatea e umanizata, iar omul e indumnezeit. Iata cateva teme a caror abordare transforma Miorita intr-o capodopera a literaturii universale, un ghid spiritual universal valabil. / Aura Christi

RECENZII

Rating general
5 (1 recenzie)
5 stele
1
4 stele
0
3 stele
0
2 stele
0
1 stea
0
Spune-ne opinia ta despre acest produs!
scrie o recenzie
Sortează după
5
,,Miorita e a noastră a românilor si n-am imprumutat-o de la nimeni, ci am avu-t-o noi, dintotdeauna, si numai a noastră."
Cosbuc spunea:,, Miorita nu e un vagabond adus de vanturi acum 2-3 mii de ani...Poeti care pot crea balade ca Miorita, n-o să gasesti pe toate drumuile, in toate zilele" ....,,demonstrează o foarre indelungată și extinsă expwriență de GĂNDIRÈ și CREATIE ARTISTICĂ a poporului romăn..." ( Ion Hagârcă).Asta despre AUTOR. Ca loc al zamislirii?! Spatiul carpatic romanesc. Iar timp al configurarii?!. Fară indoială gândul mă duce la acele timpuri străvechi, cănd, ei ,,oamenii de la munte" aveau ,,per excelentiam" crescatori de oi, eram oieri, pastori. Iar scoală nu era ca să scoată ciobani, baci. Si, la acea vreme, pentru toti, ai muntelui, oaia era animalul care oferea tot pentru existența omului, de altfel si azi. Nu si fortă sa ajute la muncă. In rest tot, de la hrană, la vesminte, pană si materie primă pentru ..unelte rudimentare, la izvor de blândetè, animal prevestitor. Asa, poetul popular construieste o poezie( ,,romanul e nascut poet") in care trimite la ,,scoală", un ,,CIOBANEL". Viata la stână, in spatiul carpatin e si grea, e si frumoasă" . Dar in TRANSHUMANTA MARE, TRANSFRONTALIERĂ, ,,din racoarea muntelui/în arsită câmpului", in cautarea iernilor mai blânde, (chiar si in transhumanta locală, mică, internă) e nu grea, e dramatică, uneori. E ,,o altă crestere", e ,,scoala munci", oierilor. Si...scoala e a ,,băieților la oi", o realitate a lumii păstoresti, ce, intrati in tarcul aparent strâmt al stânii, autorul popular îi pune pe un drum aspru al initierii, iar mai apoi dau ,,examenul de capacitate", in situatia limită, imaginată de autor, amenințarea cu moartea. Deci, in Miorita, identificăm motivul drumului initiatic, si este al ,,baietilor la oi". Transhumanta, cu toate riscurile, dar si frumusetele ei, e o realitate. Ce se intâmplă, are la bază o realitate. Dar aici recreată artistic, imaginată, cu ,,cumpene", cu universul necunoscut ,,ciobanelului" in care intemrând, trebuie să gândească, sa analizeze, sa actioneze. Si nu ce face este esential, ci ce gândeste. Si cititorul e pus să descopere ce gândeste, de ce asa, de ce nu altfel etc. Iar baza gandirii ciobanelului e ,,treimea vietii", de care vorbeste Mehedinti, privenit din ,,piciorul de plai" , ,,cumpătare, seninatate, intelepciune," pastrate de ,,ciobănel". ce il ajută sa urce trepte pe ,,cea mai inaltă culmè a existenței" Initial, luat prin surprindere, se vede ingropat. Si de aici unii, il vede mort. Si un resemnat. Mai departe tot ce urmează este INTETPRETAT dictat de moarte. Ciobănelul stie ca in lumea lui, cei plecati sunt ingropati in mormantul stramosilor acestuia. Aici, in ,,câmp de mohor", departe de casa, mormantul strămosesc este substituit cu locul de muncă, stâna. Dar, autorul, oglindind prin nuanța cantecului celor trei fluiere, la suflarea văntului...soartei, gradual pune in lumină zbiciumul intern, creând acel moment, plansul oilor, in fapt imaginea bocitoarelir satului ,, tragismul liric" definit deccritica literară. Este momentul in care ,,CIOBANELUL" se retrage in sine...si se descoperă cu visurile, cu idealurile lui de tineretè. E ceeace EU am numit PUNCT DE INFLEXIUNE. Angoasa mortii este scoasa din tineretea ,,ciobanelului" de el insusi. A urcat pe treapta victoriei impotriva mortii. Si biruinta este INSURATOAREA. Iar abia ce urmează e ,,acea inspiratiune fară seama....: e in fapt MIORITA, capodopera.Iar tot ce urmeaza e realul adevăratei NUNTI TARANESTI, TRADITIONALE, aici reconstruită ad-hoc de ,,ciobanel"ca aparare, excludere a morții la tinerete. În episodul ,,maicutii batrăne", mai tărziu adaugat, il gasim pe ,,CIOBĂNEL" insurat. Pe insuratul mamii departat de casa parintească il caută Ca să ajungem la acest ,,ALTFEL", al Mioritei trebuie:- Să cunoastem realitatile vietii pastoresti caroatine, vechi- iar de aici derivă: - o altă interpretare a caderii stelei, a ,, mandrei craiesè" , a ,,insuratorii" a personajelor principale a nuntii, a nuntasilor. Si deci de viată e borbă, nu de moarte Si MIORITA este ,SCOALA EDUCATIEI NOASTRE NATIONALÈ.. O vontrapunere la zisa.ca o ratacire de moment a..lui.N. S.Și asa...NIORITA ALTFEL. cartea mea, sproape de tipar. Si caut pe CINEVA sa o prefațeze. O ,,,iesire din front" a subsemnatului.
mai mult

Titluri de aceiași autori

Miorita sacra si profana - Victor Ravini
74,93 lei
PRP: 99,90 lei (-24,99%)
Viziteaza site-ul LibrariaDelfin.ro pe ShopMania Ghidul tau autentic de shopping.